De poolcirkel gepasseerd - Reisverslag uit Sodankylä, Finland van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu De poolcirkel gepasseerd - Reisverslag uit Sodankylä, Finland van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

De poolcirkel gepasseerd

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

01 Juli 2012 | Finland, Sodankylä

Goed geslapen in de trein! Om 07.00 uur opgestaan, tanden gepoetst en aangekleed. Douchen hebben we maar overgeslagen, de ruimte was wel heel erg klein.Om 07.50 uur kwam de trein, stipt op tijd, aan op het station in Rovaniemi. We hebben even moeten wachten tot de wagon met de auto’s werd voorgereden. Ondertussen bijgepraat met de andere Nederlandstalige stellen. Om 08.10 uur zaten we in de auto. Helaas regende het … In de auto eerst nog onze broodjes opgegeten die we de avond ervoor in de restauratiewagen hadden gekocht. Daarna met behulp van de routebeschrijving en meneer Wijdbeens op de TomTom op weg naar Luosto. Apart idee dat we nu zo ver noordelijk zitten! Na enkele minuten rijden passeerden we al de poolcirkel. We kwamen ook langs het dorp van de Kerstman; daar gaan we op de terugweg heen. Nu was alles daar erg rustig zo te zien. Niet zo gek, het is zondagochtend en nog best vroeg. Maar eigenlijk was het de hele weg rustig … weinig verkeer op de E75 die we moesten volgen. Onderweg hebben we al rendieren gezien die in de berm lagen! Om 09.40 uur kwamen we aan bij het hotel in Luosto (Lapland hotel Luostotunturi). Onze kamer was al beschikbaar, dus we hebben de spullen uit de auto gehaald en ons geïnstalleerd in een mooie royale hotelkamer. Ruime badkamer (heel fijn na de hutten op boot en trein, maar we klagen niet hoor!). Het is een gigantisch groot hotel, dat het vooral moet hebben van de wintersport. Dachten we, maar toen wij vanavond zaten te eten kwamen er een paar bussen vol met Duitsers aan, naar onze schatting zit het hotel nu half vol.
Aan het eind van de ochtend zijn we vertrokken voor een wandeling. Regenjassen aan, kaartje mee. Kaartje bleek niet heel erg duidelijk – of ligt het toch aan ons? Met zo nu en dan wat twijfel welke kant we op moesten hebben we een mooie wandeling gemaakt en uiteindelijk zelfs de berg gevonden die op het kaartje stond. Ook de wandeling rond die berg gemaakt. In gezelschap van een miljoen muggen. Die vonden ons heel erg aardig! En wij hen niet! Nog nooit zo snel gewandeld … Wel gezien dat het een mooie omgeving is, veel bos. Helaas niet zo kunnen genieten van het uitzicht, het was dan wel droog geworden maar er hing nog veel nevel. Onderweg een paar bungalowparken gezien met leuke houten huisjes (van ronde boomstammen gemaakt; deze bomen groeien heel langzaam en gaan uiteindelijk dood; het hout wordt dan erg stevig en sterk en de stammen worden dus gebruikt voor huizenbouw). Overal een saunacabine erbij. En vaak ook sneeuwscooters onder een afdakje. Het blijft hier toch vooral een wintersportgebied.
Na drie uur wandelen waren we weer bij het hotel. Daar lekker gezwommen in het mooie zwembad – er was daar niemand anders, dus heerlijk rustig. Tijdje in het bubbelbad gezeten, zalig. Daarna nog even verder ontspannen in het Turkse stoombad.
Om 18.30 uur naar de bistro in het hotel en daar gegeten: pizza met rendiervlees en Lapse kaas … mooie combinatie. Smaakte goed. René een groot glas bier erbij, Annette een cola. Terug op de kamer en daar koffie gedronken en daarna aan de wijn. TV aan: Spanje – Italië. Ondertussen online aan het kletsen met het thuisfront en vriendin in Frankrijk. Wat bijzonder toch tegenwoordig!
Het is inmiddels 23.45 uur en het is nog steeds licht … alsof het overdag is. Een hele bijzondere ervaring!