Naar Alta; rotstekeningen bekeken - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu Naar Alta; rotstekeningen bekeken - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

Naar Alta; rotstekeningen bekeken

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

09 Juli 2012 | Noorwegen, Alta

Vandaag weer een reisdag; van Honningsvag naar Alta. Maar 225 kilometer, niet zo ver in afstand, maar over de Noorse wegen duurt het toch wat langer dan over Nederlandse wegen. Geeft niet, want we konden weer genieten van de mooie omgeving. Tussen Honningsvag en Olderfjord moesten we (weer) door een paar tunnels. Vooral de laatste is heel bijzonder; dat was onze eerste op de heenweg: nog nooit zo’n donkere tunnel meegemaakt! Op de heenweg was die ervaring nogal heftig, we hadden zelfs het idee dat we de lampen van de auto niet aan hadden. Bleek wel zo te zijn. Vandaag viel het ons mee, misschien omdat we ons erop ingesteld hadden dat het zo donker zou zijn. We zijn er weer veilig doorheen gekomen.
Even na Skaidi hebben we een parkeerplaats opgezocht. Daar aan een picknicktafel koffie gedronken en een broodje gegeten. Heel snel want het was koud! 5 graden. De picknickplaats was mooi gelegen aan een snel stromend riviertje, maar dat maakte het alleen nog maar kouder. Toen het ook nog wat begon te regenen zijn we snel weer in de auto gestapt. Gelukkig liep de temperatuur wat op toen we Alta naderden. Het landschap werd ook wat vriendelijker. Tot Skaidi was het nogal onherbergzaam; veel sneeuwplekken op de berghellingen gezien, zelfs vlak aan de weg. Maar na Skaidi zagen we veel meer groen. Vlak voor Alta reden we weer langs de kust, mooi!
Ondanks dat onze TomTom het adres van Thon hotel Alta niet in zijn bestand had, hebben we het toch vrij snel gevonden; het stond goed op de borden aangegeven. Na enig gedoe met het inchecken (kamers waren nog niet schoongemaakt, wilden we een double of twin bed, uiteindelijk was er helemaal geen keuze: het werd een twin bed ....) kregen we toch onze kamer toegewezen. Het hotel zit vol, er schijnt iets bijzonders aan de hand te zijn in Alta. Voor slechts 100 kronen (€ 13,30) ook nog een parkeerkaart voor de parkeergarage hiernaast, waar de auto tot de volgende ochtend mag staan.
We hebben weer een mooie kamer, modern ingericht, parket, mooie badkamer. Uitzicht helaas wat minder: we kijken op het dak van het winkelcentrum. Nou ja, je kunt niet alles hebben. We zijn hier ook maar één nacht.
Meteen weer op pad, want we wilden de beroemde rotstekeningen bekijken. Daarvoor moesten we naar het Alta museum, 3 km verderop. Daar hebben we eerst de tentoonstellingen binnen bekeken; o.a. over elanden (dus niet rendieren, elanden zijn heel wat groter!) en over de geschiedenis van deze streek. Daarna naar het buitenterrein Hjemmeluft (betekent baai voor zeehonden) voor de tekeningen. Langs de baai van Alta bevinden zich ongeveer 5000 rotstekeningen, die pas in 1972 (!) werden ontdekt. We moesten daar een route lopen van zo’n 3 km over een houten vlonder/voetpad, die leidt je langs verschillende taferelen. We hadden een boekje (in het Nederlands!) met uitleg gekregen. Het was heel bijzonder; tekeningen van een paar duizend jaren oud. Hoewel René zich afvroeg of dat nu allemaal wel klopt en hoe we nu zeker weten dat die tekeningen niet een paar jaar geleden zijn gemaakt … tja. Maar het was wel weer genieten van de wandeling, vooral ook omdat de locatie zo mooi is: aan een uitloper van het fjord. We hebben in het restaurant warme chocolademelk gedronken, om bij te komen van de inspannende (hoogteverschillen) en koude wandeling.
Aan het eind van de middag hebben we wat rondgekeken in het winkelcentrum vlakbij ons hotel (winkelcentrum Amfi), in het winkelcentrum daar weer naast hebben we wat gegeten. Verrassend was dat de dame die de bestelling opnam geen Engels verstond en sprak ... hadden we nog niet meegemaakt in Noorwegen. Maar het is ons gelukt om een maaltijd te bestellen. Het is nu (20.00 uur) mooi zonnig weer, ongeveer 12 graden.

• 16 Juli 2012 - 11:08

Tine:

De tekeningen zijn vast autenthiek want ze lijken op de tekeningen uit Brother Bear!