Van Ottawa naar Montreal - Reisverslag uit Montréal, Canada van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu Van Ottawa naar Montreal - Reisverslag uit Montréal, Canada van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

Van Ottawa naar Montreal

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

26 Juli 2014 | Canada, Montréal

Eerst de koffers gepakt, daarna ontbeten op het terras bij Starbucks naast ons hotel. Nadat de 'valet' onze auto had opgehaald en onze koffers in de auto had gezet (wat een service!) reden we Ottawa uit, op weg naar Montreal. Daar kwamen we mooi op tijd bij het volgende hotel aan: 13.00 uur. Te vroeg want de kamer was nog niet klaar. dus de auto geparkeerd en eerst maar eens de stad in gewandeld. Ideaal: parkeerplaats achter het hotel. We moesten natuurlijk wel betalen, aan een jonge dame die in zo'n houten huisje zat. Daar werd ze kennelijk niet vrolijk van ... mompelde wat in het Frans en reageerde wat ongeduldig toen we haar niet meteen begrepen. Nou ja. We zijn naar Rue St. Catharine gewandeld, een grote winkelstraat. Opvallend trouwens: we zijn nu echt in het Franse deel van Canada. Waar in Ottawa het engels nog de hoofdtaal was, en er ook Frans werd gesproken, is het hier precies andersom. Montreal doet verder ook meer Frans aan. Mooie stad, maar rommelig. De mensen zijn wat drukker, meer lawaai om zich heen.
Tegen 15.00 uur eerst terug naar het hotel om in te checken en de spullen op de kamer neer te zetten. Daarna weer op pad. Nu naar het oude centrum (vieux-Montreal) en de oude haven (Vieux-port de Montreal). Mooie buurten, inderdaad oud en pittoresk, gezellig druk. Het weer werkte mee: lekkere temperatuur en zonnig. Over de kade gewandeld en later naar Place Saint Jacques, het plein waar iedereen heen gaat voor een hapje en een drankje. Ontzettend druk, mensen stonden in de rij voor de restaurants ... Wij hebben gegeten op een terras in een van de zijstraatjes, daar was nog genoeg plek. Opvallend hoeveel auto's er door die kleine straatjes rijden - allemaal op zoek naar een parkeerplaats zo dicht mogelijk bij de terrassen waarschijnlijk. Bij uitzondering wat langer aan tafel kunnen zitten, omdat de dames van de bediening ons waren vergeten. Meestal komt men hier, als je het hoofdgerecht op hebt, al snel vragen of je nog iets wilt hebben en zo nee dan krijg je de rekening.
We hadden eerst nog het plan gehad om naar het vuurwerk te gaan kijken, maar daarvoor moesten we nog een eind lopen en ook nog een tijd wachten, dus we zijn naar het hotel terug gegaan.