Maligne Lake en Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu Maligne Lake en Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

Maligne Lake en Jasper

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

31 Juli 2014 | Canada, Jasper Park Lodge

Na een warme nacht (ondanks dat het buiten zou afkoelen tot 9 graden) al weer op tijd op, want er was een excursie in ons reisprogramma opgenomen: een boottocht over Maligne Lake, ongeveer 50 km vanaf Jasper. Een eindje rijden dus. En de boot vertrok om 10.00 uur. Eerst nog even contact gezocht met onze nu 21-jarige zoon - hij nam zowaar de telefoon op. Gezellig een tijdje gekletst met de Home-Alone jongeman. Het gaat wel goed daar.
Via de Maligne Lake Road vanuit Jasper naar het meer gereden. Weer veel oooh en aaah en prachtig ... Maximum snelheid is 60 km want er wil nog wel eens een beer of een longhorn schaap de weg oversteken en die moet je niet tegen je auto aan krijgen. Overigens is minstens zo gevaarlijk dat toeristen gewoon midden op de weg stoppen om foto's te maken van de wilde dieren die ze tegenkomen. Wij ook? Ja wij ook. Helaas geen beren gezien, wel schapen. Heel erg druk is het niet op deze weg trouwens. Toen wij bij het meer aankwamen, om 9.45 uur, was het daar ook niet zo druk. Dat was anders toen wij na onze boottocht weer aan land kwamen: daar waren alle toeristen weer! Ook veel Nederlanders. De boottocht was erg mooi, en informatief. Een deskundige gids aan boord die enthousiast vertelde over de omgeving, de natuur en de geschiedenis van dit gebied. Het weer was geweldig: strakblauwe hemel, aangename temperatuur (nog net niet te warm). Weer mooie plaatjes gemaakt. Vooral ook mooi omdat het water van Maligne Lake, een gletsjermeer, weer die bijzondere azuurblauwe kleur heeft. Op Spirit Island mochten we even van de boot af en rondwandelen. Onze gids vertelde nog dat het uitzonderlijk was dat we zo'n strakblauwe lucht hadden; meestal is het niet zulk mooi weer ... We hebben geluk!
Op de terugweg nog gestopt bij Maligne Canyon. Daar een korte wandeling gemaakt langs de Canyon, over een mooi aangelegd pad met houten trappen en ook weer steile hellinkjes. Volgens de reisgids een van de mooiste canyons van de Rockies.
Even naar het hotel terug en vervolgens het dorp Jasper in om wat boodschappen te doen en het dorp te bekijken. Het was wat lastig om een supermarkt te vinden en omdat we zo aan het zoeken waren hadden we bijna een aanrijding - met een politieauto. Schrik! De aardige politieagente liet ons even stoppen en legde uit wat we verkeerd hadden gedaan. Vervolgens heeft ze ons uitgelegd waar we een supermarkt konden vinden.
Met een beetje de schrik nog in de benen eerst maar een kop koffie gedronken met een broodje erbij. Daarna lekker gewandeld in Jasper, leuk plaatsje. Boodschappen gedaan en naar het hotel terug. Daar heeft Rene eten gekookt (handig zo'n keukentje!): pasta met saus. Ook weer eens lekker. Het is wat minder warm op de kamer: we hadden de hele dag de gordijnen dicht, hebben de waaiers aan en het waait buiten wat meer, dus het openzetten van de ramen heeft nu wat meer effect. Het was vandaag weer warm, 30 graden, maar wat meer bewolkt. Het is nu (22.10 uur) 22 graden.