Victoria op Vancouver Island - Reisverslag uit Victoria, Canada van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu Victoria op Vancouver Island - Reisverslag uit Victoria, Canada van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

Victoria op Vancouver Island

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

06 Augustus 2014 | Canada, Victoria

Om 9.15 uur zaten we, uitgecheckt en wel, al weer in de auto. Klaar voor de rit naar Victoria, de hoofdstad van de provincie British Columbia. Victoria ligt ook op Vancouver Island maar om maar even aan te geven hoe groot dit eiland is: we moesten een afstand van 320 km afleggen om van Tofino in Victoria te komen. Wat natuurlijk meespeelt is dat je weinig of eigenlijk geen mogelijkheden tot 'shortcuts' hebt; je kunt niet anders dan de hoofdwegen volgen die of dwars over of langs de kust van het eiland lopen. De eerste 80 km hadden we op de heenreis naar Tofino ook al gereden, maar het was nog steeds genieten van het mooie landschap. Onderweg getankt en tegenover het benzinestation koffie gedronken. Heel verrassend; een onooglijk gebouw waarop aangegeven 'family restaurant' maar vriendelijke bediening, een mooi plekje op de patio (zo noemen ze hier het terras), lekkere koffie en een erg lekkere 'cinnamon bun' erbij, warm. Een en al suiker en dus lekker, jammie. Overigens vond de dame die ons bediende het vreemd dat we geen uitgebreid ontbijt wensten (het was 10.30 uur). Hierna konden we verfrist en hyper van alle suiker weer op weg. Ook nog weer een deel snelweg op deze route, dat rijdt toch wel weer fijn. Maar het laatste uur was het weer een 90 km weg met veel kruisingen en verkeerslichten. Nou ja we hebben vakantie ... Onderweg het plaatsje Chemaines nog aangedaan. In onze reisgids hadden we gelezen dat daar mooie muurschilderingen te zien zijn: Canada's grootste openlucht kunstgalerij'. Toen het plaatsje haar grootste werkgelegenheid - een houtzagerij - verloor in de jaren 80, verzon men een list om deze crisis te boven te komen: ze vroegen kunstenaars om hun geschiedenis uit te beelden in muurschilderingen. Daardoor ontvangen ze jaarlijks 300.000 bezoekers ... Zelfs nu uit Nederland. Hoewel dat bijna niet gelukt was, want wij hadden wat moeite om het centrum en dus de muurschilderingen te vinden. Staat nergens aangegeven, misschien moeten we dit nog even doorgeven aan de plaatselijke VVV. Bij toeval, we wilden al weer verder rijden, zagen we ineens zo'n muurschildering. Wel apart dat er gewoon auto's voor geparkeerd staan, of marktkraampjes voor staan. We hebben wat rondgekeken, de markt bezocht, een ijs gegeten (ijsje mag je niet zeggen, het was een joekel en dat voor maar 5 dollar; in Nederland krijg je voor dat bedrag amper 3 bolletjes ijs). Het was trouwens al weer warm! 24 graden maar in de zon voelde het een stuk warmer. En dat terwijl we met 14 graden uit Tofino vertrokken.
Om 14.00 uur waren we bij ons hotel in Victoria, gelegen op een bedrijventerrein buiten het centrum. Mooie ruime kamer, gratis de auto parkeren. En we konden met de bus de stad in. Dat hebben we meteen maar gedaan. Een vriendelijke en mooie stad. Naar de haven gewandeld. Daar was veel te doen: straatkunstenaars, marktkraampjes. Veel toeristen, ook op het water erg druk. We zijn naar het parlementsgebouw gelopen en daar troffen we het dat er net een rondleiding begon, konden we mooi bij aansluiten. Gratis! Een heel mooi gebouw, statig, prettig licht vanbinnen. De bouw is voltooid in 1898.
Langs het Empress Hotel verder gewandeld naar China Town. Heel gezellig daar! Kraampjes, terrasjes, kleine en wat grotere restaurants. We hebben daar heerlijk gegeten. Net even anders dan de Chinees in Nederland - leuk dus. Toen we net zaten werd een pot thee op onze tafel gezet, met twee kommetjes 'chinese tea'. We hebben een kipgerecht met noten en krokant varkensvlees gegeten, met rijst maar gelukkig voor Rene ook met noodles. De zaal was niet echt sfeervol; we zaten achter een groot raam waar de voorbijgangers dan ook nadrukkelijk door naar binnen keken. Verder geen versieringen ofzo; zeer doelmatig wat tafeltjes en stoelen neergezet. Het gaat ook om het eten hier.
Daarna terug naar de bus en zowaar bij de goede halte uitgestapt. Lopend naar het hotel nog even bij de winkel 'HomeSense' naar binnen gestapt, een soort Blokker. Heerlijk wat rondgeneusd - ze hebben hier toch weer andere spullen dan in Nederland! Bijvoorbeeld een aardbeienkroontjes-verwijderaar, hadden we in Nederland nog niet gezien dus hier maar gekocht. En een hondenspeeltje. ? Ja echt. Een bij ... Komt bij de verzameling. Daarna maar verder naar het hotel. Daar ontdekten we trouwens bij toeval dat hier een zender 'space' bestaat en daar was waarachtig Star Trek op te zien: twee afleveringen nog wel. Annette blij dus en daarom ook het verslag van die dag wat later gemaakt ;-)