Terug naar het vasteland van Nova Scotia - Reisverslag uit Guysborough, Canada van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu Terug naar het vasteland van Nova Scotia - Reisverslag uit Guysborough, Canada van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

Terug naar het vasteland van Nova Scotia

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

09 Juli 2017 | Canada, Guysborough

We hebben heerlijk geslapen op de veerboot, misschien juist omdat hij nogal schommelde ... En ondanks het getoeter om de paar minuten, waarschuwingen vanwege de dichte mist. Na een eenvoudig ontbijt (een grote kop koffie en een muffin/haverkoek) gewacht tot we aanmeerden en we weer naar de auto mochten. Om 9.30 uur vaste-land-tijd reden we van de boot af. Het weer was niet super: mistig en bewolkt.

We zouden best weer een afstand moeten rijden, maar toch gingen we een kleine omweg maken, nl. Naar Louisbourg. Een soort openluchtmuseum. Hier stond een Frans fort dat - natuurlijk weer - in 1760 door de Engelsen met de grond gelijk gemaakt is. De Canadese regering heeft in 1961 via een werkgelegenheidsproject deze vesting voor een deel weer laten opbouwen. Heel mooi gedaan, en wat het bijzonder maakt is dat de bevolking (mensen uit de omgeving en studenten) er rondloopt en werkt in 18e eeuwse kleding. Als je een praatje met ze maakt doen ze alsof je in die tijd terechtkomt ... grappig. We waren hier al om 10.15 uur, en zijn rond 12.00 uur weer weggegaan vanwege de rit die we nog moesten afleggen. We hadden er nog heel wat langer kunnen doorbrengen. En wat natuurlijk weer fijn was: ook deze Historic Site was gratis toegankelijk vanwege Canada 150 jaar.

We zijn via de oostkant van Bras d'Or Lake naar de Canso Causeway (de dam die Cape Breton met het vasteland van Nova Scotia verbindt) gereden. Het meer is gigantisch groot. Er staan mooie en grote woningen langs de oever en de kustweg biedt weer mooie panorama's. Een paar keer gestopt: voor de foto's en een keer om onze sandwich op te eten.

Via de Canso Causeway en daarna Monastery naar het zuiden gereden tot we rond 16.00 uur in Charlos Cove aankwamen, ons laatste overnachtingsadres, waar we 2 dagen blijven. De navigatie wist niet waar Seawind Landing Country Inn nu precies was, maar gelukkig stond het met behulp van borden langs de weg goed aangegeven. Een onverharde doodlopende weg naar een prachtig plekje, bijna een schiereilandje. Mooi verblijf! Het was inmiddels mooi weer geworden - in de ochtend nog mistig, onderweg klaarde het al op en brak de zon door, en toen we hier aankwamen volop zon en warm.

'S Avonds hebben we in onze Inn gegeten (in Charlos Cove is verder ook niets, geen restaurant, geen winkel). Dat was heerlijk. In de tuin grenzend aan de oceaan zagen we vogels en wat squirrels die heen een weer renden ... Leuk hoor. Het was nog steeds heerlijk weer maar helaas zagen we van over de oceaan de mist al komen opzetten. Het weer kan hier nogal snel omslaan.