Peer Gyntveien - Reisverslag uit Skåbu, Noorwegen van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu Peer Gyntveien - Reisverslag uit Skåbu, Noorwegen van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

Peer Gyntveien

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

30 Juni 2018 | Noorwegen, Skåbu

Rustig aan opgestart, en om 10.30 uur vertrokken voor de Peer Gynt route. Peer Gynt is een legende; zijn opzienbarende avonturen leven nog steeds voort in de Noorse volksverhalen, in een toneelstuk van Ibsen en in de muziek van Edvard Grieg. Temperatuur was op ons park 14 gr, het was zonnig. We zijn na Lillehammer via de 254 gereden, Svingvoll, Skei. Een hele mooie route door de bergen. Op enig moment werd de weg een tolweg en een zandweg. Mooi landschap: een hoogvlakte met indrukwekkende vergezichten. We zagen bergtoppen met sneeuw in de verte. Even voorbij Gala geluncht in Hotel Forfer. Of eigenlijk was het geen lunch want dat serveren ze niet zei de vriendelijke dame, maar een sandwich was wel mogelijk. Die aten we op het terras met uitzicht op het meer, in de zon. Zalig. En we zagen vlak tegenover ons aan de andere kant van het meer een berg met daarop nog sneeuw. Daarna verder via Vinstra, Kvikne, en gestopt in Skabu omdat we daar zagen dat we het kerkje konden bezichtigen. Een mooi staafkerkje, in 1927 gebouwd naar het model van het kerkje zoals dat in het openluchtmuseum in Lillehammer staat. Dit werd ons verteld door een mevrouw die als vrijwilligster bezoekers opvangt en graag even een gesprekje aangaat. Het kerkje wordt ook nog gebruikt voor kerkdiensten, een keer per maand. Er komen dan 6 - 8 mensen. Verder gereden en genoten van de prachtige omgeving. Al met al ongeveer 200 km gereden. Terug naar ons huisje, daar waren we om 17.15 uur. Moe maar voldaan.