Dagje museumbezoek - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu Dagje museumbezoek - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

Dagje museumbezoek

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

01 Juli 2018 | Noorwegen, Lillehammer

Om 10.30 uur vertrokken vanaf ons park. Het is al weer mooi weer .. We zijn naar het openluchtmuseum Maihaugen in Lillehammer geweest: een verzameling historische gebouwen en gebruiksvoorwerpen. Erg ruim en mooi opgezet, de moeite waard. We hebben o.a. de staafkerk bekeken waarvan we de kopie gisteren hadden bezocht. Bijzonder. Deze dateert overigens uit 1200. Ook nog een trein uit begin vorige eeuw bekeken. En er was een tentoonstelling over de dood, over rituelen rondom de dood vooral. Boeiend. Na ongeveer twee uren hadden we voldoende gezien. Toen was het ook al weer warm, 24 gr.

Vervolgens naar het Olympisch museum gegaan, dat bleek er vlak naast te liggen. Alles binnen, dus lekker koel. Ook erg interessant, een mooi overzicht van de geschiedenis van de olympische spelen met wel de nadruk op de Noorse deelname. Op de weg terug naar ons huisje zijn we nog even gestopt bij het olympisch park; de springschansen die bij de Winterspelen in 1984 werden gebruikt (en ook nu nog worden gebruikt). Erg druk daar. Je kon helemaal naar boven lopen maar dat hebben we maar niet gedaan. Warm en hoogtevrees enzo.

Vlak nadat je ‘ons dorpje’ Nordseter binnenrijdt is er een afslag naar Sjusjoen. Daar zou een mooi meer zijn. Daar zijn we nog heengereden. Een verschrikkelijk slechte weg met gaten en kuilen. Wel een heel mooi plekje, een klein strandje aan het meer. Het plaatsje zelf ziet er niet zo mooi uit; er wordt veel gebouwd. Zal nog mooi moeten worden. Wij hebben een paar boodschappen gehaald bij de Kiwi supermarkt die ook net gebouwd is. Een ijsje gegeten en vervolgens over de hobbelige weg naar ons huisje.