Van Lillehammer naar Kaupanger (Sogndal) - Reisverslag uit Kaupanger, Noorwegen van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu Van Lillehammer naar Kaupanger (Sogndal) - Reisverslag uit Kaupanger, Noorwegen van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

Van Lillehammer naar Kaupanger (Sogndal)

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

02 Juli 2018 | Noorwegen, Kaupanger

Na het inpakken van de koffers, inladen auto, opruimen en poetsen van het huisje om 9.35 uur vertrokken. Volgens de thermometer van de auto was het toen in Nordseter 16 gr. Er was al weer volop zon, strakblauwe lucht. Een kwartier later waren we beneden in Lillehammer, daar was het toen al 19 gr.

We zijn de E6 opgereden in noordelijke richting. Vanaf die weg namen we om 11.35 uur bij Sel de afslag richting Lom, de 15. Het was toen 26 gr .. in Lom kwamen we om 12.30 uur aan. Daar hebben we geluncht op een bankje in de zon, dus warm, bij de Lom Stavkirke. Die kerk hebben we daarna bekeken. Gebouwd tussen 1210 en 1240, op de plek waar een nog oudere kerk moet hebben gestaan, uit de tijd dat st Olaf het christendom in deze afgelegen vallei bracht in 1021. Een sfeervolle kerk, erg mooi houtsnijwerk en muurschilderingen.

Weer verder gereden. Bij Otta hebben we de eerste bergtop met sneeuw gezien. We wisten toen nog niet dat er nog velen zouden volgen. Vanaf Lillehammer reden we al langs water: als meer of als rivier. Prachtig azuurblauw, soms spiegelglad en soms flinke stromingen. De route was geweldig mooi, vooral het gedeelte vanaf Lom: de Sognefjellveien, weg nr 55. Indrukwekkende berglandschappen. Hoge toppen, een weg die daarlangs slingert. Veel hoogteverschillen, diepe afgronden, haarspeldbochten, erg smalle gedeelten. En dat met de vele campers die daar rijden. En soms een streekbus.

We hebben even gepauzeerd bij de Sognefjell Tyristhytte. Daar gewandeld, we zagen mensen in zomerkleding langlaufen ... er lag een flink pak sneeuw! De avontuurlijke tocht hervat. bij Skjolden zagen we ons eerste fjord, de Lustrafjord, een uitloper van de Sognefjord, de langste fjord van Noorwegen. Om 16.45 uur, na een tocht van 320 km (dus 7 uur over gedaan) kwamen we aan in Vesterland resort in Kaupanger. Een mooi resort, leuk huisje. Hier blijven we een week.

• 15 April 2023 - 09:59

Janny:

Hallo Annette,

ik kom toevallig je verslag van Lillehammer naar Kaupanger tegen.

Hadden jullie toevallig een reis via scanbritt geboekt.

daar zitmook Vesterland Resort in, hoe was dat ?

wij zijn een reis aan het zoeken,hoor het graag

groetjes Janny

• 24 April 2023 - 20:23

Bijtjes Van Der Bij:

Dag Janny, het resort was oke. Op het resort zelf volgens mij niet veel te beleven, maar daar kwamen wij ook niet voor. Het huisje was prima. Eenvoudig maar netjes. Het resort is een goede uitvalbasis voor mooie tochten, zie ook mijn volgende verslagen. Veel succes en een mooie reis gewenst!