St. John's - Reisverslag uit Argentia, Canada van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu St. John's - Reisverslag uit Argentia, Canada van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

St. John's

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

07 Juli 2017 | Canada, Argentia

Op onze kamer ontbeten en daarna op weg naar St John’s. Het weer was prachtig: stralende zon, lekker warm, ongeveer 22 gr. We kwamen om 13.20 uur aan in St John’s. Ingecheckt en de stad in. Nog steeds prachtig weer, mooie blauwe lucht. Rustig rondgewandeld, het is een leuke stad. Een oud centrum met de fel gekleurde huizen waar deze stad onder meer bekend om staat. Een drukke haven.

We zijn doorgewandeld naar Signal Hill, een Historical Site. Een heel mooi park op een hoge heuvel, met daarop een toren, al eeuwen een strategisch punt bij/boven de ingang van de haven. In de tweede wereldoorlog was hier een basis van de geallieerden. Vanuit Newfoundland zijn veel schepen naar Europa gevaren voor de bevoorrading van de troepen. Daarbij zijn velen omgekomen door slecht materieel (de schepen waren soms niet eens zeewaardig) en door aanvallen van Duitse onderzeeërs. Bij de ingang van de haven waren in het water netten van metalen ringen gespannen om te voorkomen dat die onderzeeërs binnen zouden komen.

Op de terugweg vanaf de heuvel hebben we het Geo-Centre bezocht met veel geologische informatie over de rotsen waar deze heuvel uit bestaat – het is ook voor het grootste deel in die rotsen gebouwd en die kun je daarbinnen bekijken. Ze zijn al heeeel oud. Er zijn daar wisselende tentoonstellingen, deze keer onder andere over de Titanic – die niet ver hiervandaan is vergaan.

Hierna terug naar het centrum, en daar gegeten in een Ierse pub, tegelijkertijd brouwerij: Yellow Belly. Eten en bier smaakten weer goed.