Van Sognedal naar Vrådal - Reisverslag uit Vrådal, Noorwegen van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu Van Sognedal naar Vrådal - Reisverslag uit Vrådal, Noorwegen van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

Van Sognedal naar Vrådal

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

09 Juli 2018 | Noorwegen, Vrådal

Reisdag van Sognedal naar Vårdal, 320 km volgens ons boekje. We hadden aan de hand van dit boekje en Google Maps drie mogelijke routes uitgezocht. Toen de navigatie in de auto een van die drie, met de meeste ‘snelwegen’, met een iets kortere reistijd aangaf, hebben we die gevolgd. Een erg mooie route. Snelwegen zoals wij die kennen zijn hier niet. Je mag al blij zijn als het een tweebaansweg is met middenstreep. We beleefden weer wat spannende momenten met het passeren van tegenliggers, soms campers, caravans, vrachtauto’s en soms gewoon een personenauto. Heel erg druk is het overigens niet op de wegen.

Om 9.40 uur vertrokken vanaf ons park. Het was toen 16 gr, bewolkt. We namen de boot van 9.00 uur naar Fodnes. Navigatie gaf aan: vanaf de boot nog 5,5 uur, via Odda. Erg mooie route langs de Harangerfjord en een zijarm daarvan. Bijzonder: in de tunnel vlak voor de Eidfjord zitten twee rotondes ... nog nooit meegemaakt. Na de tweede rotonde rij je vrijwel meteen de tunnel uit en een grote brug op, over de Eidfjord, een zijarm van de Harangerfjord. In Odda zijn we er even uit geweest, wat rondgewandeld. Leuke plaats aan het water. Lekker weer maar een frisse wind. In de zon uit de wind is het aangenaam zonder jas, verder wat fris. We hebben geluncht in het cafeetje bij het busstation.

Om 12.45 uur weer op weg. Om 14.00 uur was het 18 gr. Op dat moment nog 2.25 uur en 158 km te gaan. Vlak voorbij Røldal slingert de weg door de bergen naar de hoogste toppen. Als je dan achter een vrachtauto zit gaat het wel heeel langzaam. Wel mooie vergezichten! We komen dichtbij de besneeuwde toppen en zien de andere toppen en bergmeertjes. Het is 13 gr. We reden over de E134 of de Haukelivegen. De tunnels hierboven zijn primitiever, smal, met slecht wegdek.

Om 16.30 uur waren we bij de receptie van Straand hotel in Vrådal voor het inchecken van het huisje. Daarna nog even een paar kilometer gereden, om het meer heen, naar het park Vrådal Panorama. Na even zoeken ons huis gevonden, verbijstering toen we de deur openden: een huis voor 10 personen! Erg leuk, erg compleet ingericht met zelfs een vaatwasser en ook een wasmachine. Mooie veranda aan 2 kanten van het huis, met uitzicht op de skiliften die overigens vlakbij starten. Helaas niet in de zomer.