Ottawa - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu Ottawa - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

Ottawa

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

25 Juli 2014 | Canada, Ottawa

Even na half negen waren we beneden, waar we de vier andere gasten troffen. Even kennis gemaakt, een kop koffie en thee gedronken, en daarna konden we aan tafel. Als ontbijt kregen we versgebakken blueberry pancakes, heerlijk. Er was eigengemaakte appelcompote bij en ook maple syrup. Jammie. Gezellig gekletst met de andere gasten (komen uit Ottawa, zijn hier een paar dagen op vakantie en bezoeken meteen hun zoon die hier in de buurt op zomerkamp is). Annette heeft na het eten nog wat loom-armbandjes aangeschaft, door de kleindochter van onze gastvrouw gemaakt. Leuk hoor, het meisje (11 jaar) heeft alles mooi gesorteerd en ingepakt, verdient zo wat bij en spaart daarmee voor sportschoenen.
Om 10.15 uur zijn we vertrokken, na een 'hug' van onze gastvrouw. Ook hier mooie ervaringen!
We hadden 350 km voor de boeg, tot nu toe de langste dagetappe. Het stel uit Ottawa had al gezegd dat het een hele mooie route is, en dat klopte. Heel veel meren, bossen, vergezichten, leuke plaatsjes. Koffie gedronken in een typisch wegrestaurant; zelf de koffie tappen uit een thermosfles, een koek erbij die door de eigenares is gebakken (peanutbutter cookie en oatmeal cookie). Zeil op de vloer en eenvoudig meubilair. Leuk! In het winkeltje wat snoep en drinken gekocht. Er wordt in de omgeving vast veel gevist want ze hadden de 'worms' in de aanbieding. Anderhalf uur verder kwamen we in een klein plaatsje waar veel militairen rondliepen en een soort standbeeld van een straaljager stond. Daar zagen we een Subway, waar we een broodje zijn gaan eten.
Om 15.00 uur kwamen we aan bij ons hotel in Ottawa, het Lord Elgin hotel midden in het centrum. Een mooie service hier: voor 28 dollar wordt je auto ergens (geen idee waar ;-)) geparkeerd door een medewerker van hotel, geen omkijken meer naar. (Full valet parking.) Na een kop koffie de stad ingegaan, want we zijn hier maar 1 nacht en willen natuurlijk zoveel mogelijk van Ottawa zien. Het is nog steeds mooi weer, ongeveer 26 graden, wel wat meer bewolkt dan eerder. Eerst een eind gewandeld langs o.a. het parlementsgebouw en het 'supreme high court of justice'. Daarna een stadsrondrit gedaan in een amfibievoertuig! De bus rijdt op enig moment het water in en vaart als boot verder ... bijzonder. Zo'n tocht is heel mooi want dan zie je in korte tijd, comfortabel zittend, alle hoogtepunten van een stad. Na de tocht zijn we in Elgin street wat gaan eten. Erg druk in de restaurants en op de terrassen, veel mensen op straat. Ottawa, de hoofdstad van Canada, is een betrekkelijk kleine (1 miljoen inwoners), gezellige en prettige stad! Er wordt zowel Engels als Frans gesproken, ook op alle straatnaam- en verkeersborden zijn de aanduidingen in twee talen.
Om 21.45 zijn we naar het grasveld voor het parlementsgebouw gegaan want daar zou om 22.00 uur een beeld- en geluidsspektakel plaatsvinden. Er zaten al heel wat mensen te wachten. Het was een mooie show: de geschiedenis van Canada werd verteld met beelden (animatie, foto's en filmpjes) die werden geprojecteerd op het parlementsgebouw, en muziek. Knap gedaan!