Eerste dag in Halifax - Reisverslag uit Halifax, Canada van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu Eerste dag in Halifax - Reisverslag uit Halifax, Canada van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

Eerste dag in Halifax

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

21 Juni 2017 | Canada, Halifax

Om 05.30 uur de lampen maar aan gedaan, want we waren allebei klaar wakker. Blijft lastig dat tijdsverschil. Kopje thee gemaakt, een koekje gegeten, TV gekeken, reisverslag geschreven ... je kunt maar druk zijn. We konden wel mooi op tijd op stap: 9.00 uur stapten we het hotel uit. Ontbeten bij Tim Hortons. Lekkere koffie (wisten we nog van onze vorige reis naar Canada) en daarbij een muffin met bacon en ei (Rene) of een bagel met bacon en ei (Annette). We konden er weer even tegen. Eerst maar naar de waterkant gegaan. We hebben de 'Halifax Harbourwalk' gelopen, een mooie route langs de haven. Aan die route leuke winkels, restaurants, terrasjes, musea, etc. Aan de overkant van de haven zie je dan Dartmouth liggen, vroeger een zelfstandige plaats, nu onderdeel van Halifax. Temperatuur was prima; 18 graden in het begin van de ochtend. Later werd het wat warmer. Als de zon dan doorkomt is het best warm. Veel foto's gemaakt in de haven, van de typische Noord-Amerikaanse gebouwen. Er is hier ook veel aandacht voor het feit dat Canada 150 jaar bestaat (de confederatie van de 4 Britse koloniën). Heel mooi is dat alle nationale parken dit jaar gratis toegankelijk zijn! Daar wordt veel reclame voor gemaakt, vooral door enthousiaste studenten die in de zomer voor de nationale parken werken. Je komt ze overal tegen. Vriendelijk, zeker niet verlegen, gaan graag met je in gesprek. We zijn overgehaald, gaan dus maar naar zo'n park (grapje, waren we al van plan - maar nu nog niet). We hebben nog even in een mooie houten kerk gezeten.

Op de weg terug naar ons hotel broodjes gehaald voor de lunch (bij Subway). Daarna de zomeroutfit aan, want het was inmiddels gewoon lekker weer, en op stap voor het middagprogramma. Eerst naar The Halifax Public Gardens, een park dat vlak voor ons hotel ligt. Bijzonder mooi aangelegd, prachtige grote rododendrons. Wordt allemaal bijgehouden door vrijwilligers.

Verder gewandeld, op zoek naar de 'Halifax Citadel', een fort op een heuvel. We waren ons kaartje vergeten dus het moest uit het hoofd. Daardoor wat omgelopen. Geeft niks want er was genoeg te bekijken. Onderweg nog een feestje in een park ontdekt, van de oorspronkelijke bewoners van Canada: de indianen. Met zang, muziek en dans. Daar vlakbij zagen we een oud gebouw; het bleek van het ministerie van defensie te zijn en in gebruik bij verschillende onderdelen van het leger. De deuren stonden open maar je mocht niet naar binnen stond op een bord. Toch voorzichtig even gaan kijken. Er zaten twee oudere mannen achter een tafeltje en een van hen wenkte ons: we mochten wel even binnenkomen maar geen foto's maken. Het bleek een hal te zijn waar het leger oefent in bv marcheren. Leuk gesprekje gehad. De mannen waren veteranen. Ondertussen waren soldaten aan het oefenen, dit keer voor de wisseling van de wacht bij het provinciehuis. Na 2 maanden oefenen (!) mogen ze er echt staan. Grappig weer zo'n contact.

Verder op weg naar Citadel Hill, die we inmiddels zagen liggen. Na best een hele klim kwamen we bij het fort aan. Toegang was gratis, want het was een van de Nationale Historic Sites. Een uurtje daar rondgelopen. Je hebt er in ieder geval al een prachtig uitzicht over de stad. Maar het was ook interessant. De funderingen van dit fort zijn al in 1749 aangelegd, bij de stichting van de nederzetting Halifax. Het fort moest bescherming bieden tegen de Indianen. Het is inmiddels een van de drukst bezochte historische plekken in Canada. Ook hier lopen weer enthousiaste studenten rond om je vragen te beantwoorden. Een keer per dag wordt een van de kanonnen afgeschoten en we maakten mee dat soldaten, gekleed in uniformen van een tijdje geleden, een geweer afschoten - losse flodders gelukkig. Deed een beetje denken aan de vestingspelen in Bourtange. Leuk dus. Ook werd er gemarcheerd terwijl een van de zogenaamde soldaten doedelzakmuziek speelde. Ook leuk!

Volgende onderdeel van ons programma deze dag was een tocht met de ferry. Dus op naar de haven. Eerst de Citadel Hill weer af, en ook naar de haven was het nog wat dalen - er is nog wel wat hoogteverschil hier. Wat trouwens ook opvalt is dat er ontzettend veel wordt gebouwd/verbouwd in deze stad. Op veel plaatsen dus omleidingen. Ook voor voetgangers, en dat betekent dat je soms moet omlopen. Vermoeiend hoor ;-). Na dus weer een aardige wandeling kwamen we bij de ferry terminal aan. Kaartjes gekocht (retour = 2,5 canadese dollar pp). Een mooie overtocht, 10 minuten ongeveer. Aan de overkant, in Dartmouth dus, hebben we op een bankje aan het water gezeten. IJsje gegeten en aardbeien die we net hadden gekocht. Die niet zo lekker waren als onze Hollandse aardbeien trouwens! Daarna op de ferry terug naar Halifax.

Vlakbij de terminal hadden we al een leuk terras gezien waar je 'pubfood' kon eten. Daar heerlijk een tijdje gezeten en lekker gegeten. Op tijd terug naar het hotel na een vermoeiende maar erg leuke dag.

• 24 Juni 2017 - 22:47

Tine:

Ik had gehoopt dat er nog een foto van de indianen zou komen....