Wachten op de nachttrein naar Helsinki - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu Wachten op de nachttrein naar Helsinki - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

Wachten op de nachttrein naar Helsinki

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

14 Juli 2012 | Finland, Rovaniemi

Rustig aan gedaan, laat naar het ontbijt, want we hadden een lange dag voor de boeg: de trein vertrok pas om 21.20 … Gelukkig hoefden we pas uiterlijk 12.00 uur de hotelkamer te verlaten. Dat hebben we bijna gered, het was kwart voor 12. We hadden besloten naar Santa Claus Village te gaan, dat ligt op ongeveer 7 km van Rovaniemi. Helaas regende het, dat maakt het toch iets minder prettig. Het was natuurlijk erg commercieel daar; vooral veel souvenirwinkeltjes met steeds dezelfde koelkastmagneetjes, poppetjes, flessenopeners etc. etc. van de kerstman en/of van Finland. Maar het was best wel leuk. De kerstmuziek klonk in alle winkeltjes, je kwam er bijna door in kerststemming… Rond 14.30 uur zijn we teruggereden naar Rovaniemi. Daar hebben we gewinkeld en wat rondgelopen. Het werd toch nog droog en de zon scheen zo af en toe.
We hebben gegeten bij MacDonalds. Annette heeft een McFeast geprobeerd (een plaatselijke specialiteit zoals in Nederland de MacKroket), hier een burger op een super volkoren broodje. Erg lekker. Sowieso hebben ze hier heerlijk brood, veel bijzondere (volkoren/ meergranen) broodsoorten.
Om 18.30 uur waren we bij het station, veel te vroeg. De auto kon vanaf 19.45 uur afgeleverd worden. Naarmate wij daar langer stonden werd het veel drukker, dit is kennelijk een populair traject, vooral bij de Finnen zelf. Iedereen werd wat onrustig en zette de auto zo ver mogelijk naar voren ... wij niet hoor. We hadden een plaats gereserveerd. Maar het paste allemaal prima in de speciale autowagons. Toen de auto’s erop stonden moesten we nog even wachten op de passagierstrein. De reizigers van Voigt Travel hebben 4 cabines naast elkaar in wagon 26, gezellig! De trein vertrok om 21.20 uur, stipt op tijd. Het is mooi helder weer, dus we kunnen nog lang van het zonlicht genieten. Het uitzicht bestaat weer voornamelijk uit bossen en water. Wel jammer dat het internet het niet doet, dat was op de heenreis anders.