Genieten van Montreal - Reisverslag uit Montréal, Canada van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu Genieten van Montreal - Reisverslag uit Montréal, Canada van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

Genieten van Montreal

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

27 Juli 2014 | Canada, Montréal

Een hele dag om Montreal (verder) te bekijken! Om 10.30 uur op stap gegaan. Eerst naar de metro, daar een dagkaart gekocht (10 dollar, dus 8 euro). Daarna op zoek naar een plek om te ontbijten: gevonden in een metrostation: Van Houtte. Heerlijke kop koffie (small, dus een flinke mok) en allebei een tosti: twee dikke plakken gezond brood met een flinke laag (cheddar)kaas ertussen, lekker gegrild. Daarna naar onze eerste bestemming: een van de eilandjes in de Fleuve Saint-Laurent (de rivier die dwars door Montreal naar de oceaan stroomt). Eerst met de metro doorgereden naar de overkant van de rivier maar daar was niet veel te beleven (universiteit van Sherbrooke). Daarna dus een halte terug, naar het eiland St Helena. We waren in de metro al heel veel mensen met sporttassen en sportkleding tegengekomen en op dat eiland begrepen we waarom: we belandden daar in de wereldkampioenschappen watersport voor sporters van 25 jaar en ouder (FINA). Waterpolo, synchroon zwemmen, duiken, zwemmen. Geen idee dat deze kampioenschappen bestaan ... Even rondgelopen en daarna toch maar weer verder met ons programma: naar het Olympisch stadion (Montreal had de spelen in 1976). Daar met een 'funiculaire' naar boven in de bijzondere schuin staande toren. Prachtig uitzicht over de stad. Hierna weer in de metro, nu terug naar het centrum op zoek naar het ondergrondse Montreal: er is niet alleen een metro ondergronds maar ook veel winkelcentra, zo kunnen de inwoners ook in de altijd strenge winters ontspannen winkelen. We wilden starten onder Place Ville-Marie, maar ja dan moet je niet naar metrostation Villa Maria rijden ... Bleek een eindje buiten het centrum te liggen. Wel weer een mooie foto van een mooi kerkje. Snel terug en dit keer wel op de goede plek uitgestapt. Mooi hoor, en apart. Grote winkelcentra die met elkaar in verbinding staan en waar je zo vanuit de metrostations naar binnen loopt. Trouwens eerst even een broodje gehaald bij Subway, en dat opgegeten op een plein (ondergronds dus) waar zo'n 40 eettentjes omheen staan: van hamburgers tot noedels en van crêpes tot shawarma zoals ze het hier noemen).
Na deze winkelervaring weer verder: de beklimming van de Mont Royal, de berg midden in de stad waar de stichter van de stad het kruis op plaatste als markering van de plek waar de stad gebouwd moest worden. De berg is overigens onbebouwd gebleven, nu een prachtig park. In de reisgids stond een mooie route aangegeven maar die viel ons niet mee: dwars door het (nogal natte) bos, met vervallen stenen trappen. We hebben het uitzichtpunt bereikt maar kwamen hijgend en puffend en bezweet aan ... Wel genoten van het prachtige uitzicht en een tijdje daar op het terras gezeten. Terug een ander pad genomen met een gewone trap met gelijke treden. Overigens nog steeds vermoeiend want na de afdaling per trap moet je nog een stevige afdaling 'gewoon' in de straten maken, valt ook niet mee. Goed voor ons!
We hadden ontdekt dat vlakbij ons hotel een Domino's zit. Daar hebben we pizza gehaald en die hebben we op onze kamer opgegeten. Lekker. Nu dus verslagen aan het schrijven, tv aan, en zo de koffers weer inpakken: morgen op tijd naar het vliegveld, want we vliegen om 8.40 uur naar Calgary.

• 28 Juli 2014 - 15:49

Ditia:

Leuk jullie verslagen te lezen en ook mee te genieten van het moois dat jullie gezien hebben!
    Goede vlucht en geniet verder!!