Naar West-Canada - Reisverslag uit Banff, Canada van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu Naar West-Canada - Reisverslag uit Banff, Canada van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

Naar West-Canada

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

28 Juli 2014 | Canada, Banff

Om 06.00 uur uitgecheckt - mooi op tijd. Na een korte rit naar het vliegveld (20 minuten, ideaal). Auto afgeleverd en naar de terminal waar we al snel het loket van Air Canada vonden. We bleken bij het verkeerde loket te staan maar vriendelijk als ze hier zijn, werden we toch geholpen. Wel jammer: de vlucht was overboekt, dus wij (en onze koffers) werden op standbye gezet: we zouden bij de gate horen of er een plaats voor ons zou zijn. De dame van Air Canada was optimistisch maar het voelde wat vreemd. Eerst maar ontbeten en daarna afgewacht tot er iemand bij de gate zat die ons kon helpen. Uiteindelijk is het goed gekomen: al vrij snel werd de heer Venderbiej opgeroepen: er was plek voor ons. Aan het gangpad, niet naast elkaar of helemaal op de achterste rij, naast elkaar. Dat laatste natuurlijk gekozen. Goede vlucht gehad, 4 uur (wat toch een gigantisch groot land ...). Aan het eind nog even gepraat met de lange man die naast ons zat: hij had ons horen praten en vroeg of we nederlanders waren. Hij bleek half Canadees half Nederlands te zijn. Hij ging naar een reünie van zijn familie: de Peters-family. Er zouden 250 mensen aanwezig zijn, waarvan 100 Nederlanders ... Allemaal naar Calgary en de meesten zouden na de reünie nog op vakantie gaan naar Banff, Jasper, Whistler, Vancouver. We kunnen dus nog wat Nederlanders tegenkomen!
Na een kop koffie en een broodje bij Tim Hurtons zijn we de huurauto gaan ophalen. We werden hier wat professioneler geholpen dan in Toronto - daar hadden ze vast een stagiaire ingezet, die zelf ook niet alles begreep van het contract. Hier ging het mooi vlot. Een leuke auto: Mazda 2. Klein, pittig. En natuurlijk weer een automaat. Dat gaat wennen!
De TomTom heeft ons weer goed naar de eerste bestemming aan deze kant van Canada geleid: ons hotel in Banff, waar we om 14.00 uur aan kwamen. De route ging eerst vooral door vlak land, maar Banff ligt al mooi in de bergen. Onze kamer was nog niet klaar maar we konden de auto in de parkeergarage onder het hotel zetten. We zijn het stadje in gelopen en hebben daar een paar uur doorgebracht. Leuk plaatsje, heel erg toeristisch, maar gezellig. Het was warm trouwens, tegen de 30 graden. Minder benauwd dan in Montreal maar in de zon haast niet uit te houden. We klagen niet hoor.
Even na 16.00 uur waren we terug in het hotel. Ingecheckt en de koffers naar boven gebracht. Even uitgerust en in het restaurant van het hotel hiernaast gegeten. Eenvoudig maar prima. We hebben heerlijk op het terras (de patio zeggen ze hier) gezeten, in de schaduw want in de zon was het nog te warm, met zicht op de bergen. Het was er rustig behalve dat er een eekhoorn en een paar eksters in de boom tegen elkaar zaten te kwetteren ... Ze zaten elkaar nogal in de weg kennelijk. Grappig.
Vroeg naar bed want we hadden wat last van het tijdverschil (het is hier weer 2 uur vroeger, verschil met Nederland is nu 8 uur).