Van Whistler naar Powell River/Lund - Reisverslag uit Powell River, Canada van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu Van Whistler naar Powell River/Lund - Reisverslag uit Powell River, Canada van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

Van Whistler naar Powell River/Lund

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

03 Augustus 2014 | Canada, Powell River

Na een alweer eenvoudig ontbijt op de kamer zijn we om 9.45 uur uit Whistler vertrokken. De rit zou in kilometers niet lang zijn (290 km) maar wel lang duren, want er zat twee keer een ferry-overtocht bij. De route bracht ons verder naar het zuiden, over de Highway #99, de Sea to Sky Highway. Omdat we op tijd bij de eerste ferry wilden staan zijn we onderweg niet gestopt, maar pas bij de afvaart van de ferry in Horseshoe Bay, vlakbij Vancouver. Wel apart; de route ging dus langs Vancouver, de stad die we over een paar dagen uitgebreid gaan bezoeken. De highway 99 was weer prachtig, net zoals gisteren: slingerend door de bergen met prachtige vergezichten. Bij de afvaart werden we al gewaarschuwd dat het mogelijk was dat we niet meer mee zouden kunnen op de boot van 12.00 uur, en dat terwijl we naar ons idee mooi op tijd waren. Dat we al betaald hadden (we hadden een voucher, deze overtocht zat bij de reis in) maakte niet uit; we hadden geen reservering voor een bepaalde afvaart. We werden in line 7 gestuurd. En helaas, toen uiteindelijk, rond 12.30 uur, de boot werd volgeladen hadden wij pech: de auto voor ons mocht er niet meer op en wij, en een heleboel anderen achter ons, dus ook niet. Dat betekende 2 uur wachten ... Balen. Gelukkig wist de dame uit de auto voor ons wat we wel en niet konden doen in die twee uur, zij had het vaker meegemaakt. Zij tipte ons dat we naar het plaatsje Horseshoe Bay konden lopen, wel ons ticket meenemen. Hebben we gedaan. Eerst maar eens koffie gedronken met daarbij een lekker stuk cake bij Starbucks, geld gehaald, en een broodje gehaald bij Subway, voor de lunch. Op tijd terug naar de auto en met de raampjes open in de auto nog een half uur zitten wachten. Het was al weer erg warm trouwens, 27 graden ofzo. Eindelijk kwam de volgende boot eraan. Even leek het erop dat er zoveel andere auto's op werden geladen dat wij niet mee konden maar gelukkig mochten wij er ook op. Een half uur te laat vertrokken we.
Het was een prachtig mooie overtocht naar Langdale. We hadden natuurlijk al mooi weer, strakblauwe hemel, heerlijke temperatuur op het zonnedek. De overtocht duurde 40 minuten. Een plekje voor op de boot gezocht. Leuke ontmoeting gehad met een ouder echtpaar dat ons Nederland hoorde spreken. Hij was van oorsprong Belg en zij Nederlandse (uit Indonesie). Ze wonen al jaren in Canada en daarvoor hebben ze op verschillende plekken in de wereld gewoond: ze waren missionarissen van de zevende-dag-adventisten. Ze zijn nu met pensioen en wonen nu in Langdale.
Daarna over de Highway #101 langs de Sunshine Coast (zo heet de kust tussen Vancouver en Lund; een aangenaam klimaat met veel zon, zeer populair bij de inwoners van Vancouver voor een weekend weg of om na hun pensioen zich te vestigen) verder gereden naar Earl's Cove, voor de volgende ferry, naar Saltery Bay. Voor deze ferry kon je niet reserveren, en hoefde je ook geen ticket te betalen want dat doe je op de terugweg. Zonder problemen konden we met de afvaart van 17.35 uur mee. Deze tocht duurde 50 minuten. Ook weer zo mooi, varend tussen de eilandjes voor de kust door. En de temperatuur was nog steeds zalig. Heerlijk in de zon gezeten.
Daarna was het nog een uur rijden naar ons hotel. Een prachtige route langs de kust, nog steeds over de Highway 101. Door Powell River, best nog een grote plaats en niet zo verlaten als in de reisgidsen staat, en daarna nog bijna 30 km verder. Lund is een klein plaatsje. Er staan een paar huizen en een hotel ... Ingecheckt en snel naar de pub van het hotel om nog wat te eten. We hebben op het terras gezeten, met uitzicht op het meer, en genoten van een prachtige zonsondergang - en van het lekkere eten en ook nog van een glas bier en een glas wijn. Wat wil een mens nog meer!