Woensdag in New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu Woensdag in New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

Woensdag in New York

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

02 Januari 2010 | Verenigde Staten, New York

Woensdag 30 december 2009

Om 6.30 uur ging de wekker ... En om 8.00 uur waren we in de ontbijtzaal. Het was wat minder druk dan de vorige dag. Met de magen weer lekker vol om 9.15 uur naar de bus.

Om 10.00 waren we in de stad, mooi op tijd dus. Vanaf het busstation meteen in de metro naar station World Trade Center (ja zo heet het nog). Daar uitgestapt en Ground Zero bekeken. Indrukwekkend – vooral omdat het eigenlijk maar zo’n klein stuk grond is temidden van al die andere hoge gebouwen, hebben daar nu die twee torens gestaan? En ook omdat er druk gebouwd wordt aan de nieuwe Tower of Freedom. We zijn om de bouwput heen gelopen naar het Memorial Center. Daar zijn we niet in geweest. Onderweg hadden we al een kerstboom zien staan waarin allemaal gedenkplaatjes hingen van omgekomen brandweermannen. We zijn ook voorbij de brandweerkazerne gelopen waar het grootste deel van de omgekomen brandweermannen vandaan kwam. En de beelden van de aanslag staan ons natuurlijk nog voor ogen.

We hadden het plan om lopend naar het Vrijheidsbeeld te gaan maar dat bleek toch wat verder dan gedacht, bovendien was het nog wel koud (niet zo’n koude wind als gisteren maar nog steeds erg blij dat we onze handschoenen aan hadden, balen dus als je een foto moet maken want dan worden je handen zoooo koud). Daarom de metro gepakt.

Bij station South Ferry eruit. Daar eerst naar de terminal voor de ferry naar Staten Island gelopen. Twijfel – nemen we deze gratis ferry die alleen langs het Vrijheidsbeeld en Ellis Island vaart, of pakken we de (te betalen) ferry die ons zou afzetten bij het Vrijheidsbeeld. Voor het laatste gekozen. Maar ... toen we daar aankwamen stond daar toch een rij! Echt onvoorstelbaar. Dus de beslissing was snel genomen, we gingen terug naar de gratis ferry en dan maar geen bezoek aan Ellis Island. Jammer maar dat moet dan maar een volgende keer. Meteen (nog) een reden om terug te komen. We waren net op tijd voor de afvaart van 11.00 uur. Het was inderdaad erg mooi, goed uitzicht op het Vrijheidsbeeld. Mooie foto’s gemaakt. Meteen weer teruggevaren. Mooie tocht en mooie foto’s gemaakt.

Toen moest er weer gekozen worden. De Brooklyn Bridge, waarover we waren getipt dat die erg mooi is, of die toch maar overslaan gezien alle andere plannen. Niet gedaan dus. We hadden graag naar Starbucks gewild maar die ene die hier in de buurt zat was bomvol. Daarom in de metro en naar Central Park want dat widen we ook bekijken. Bij een kraampje daar een hotdog gekocht. Een eindje gewandeld door het park maar we wilden graag ergens koffie drinken, om te kunnen zitten, drinken natuurlijk en te plassen. Op de kaart stond ‘Tavern on the green’ aangegeven. Daar maar heen. Druk! Duur! Lunch kostte 60 dollar. De meisjes hebben daar geplast (1 dollar per plas) maar daarna maar snel weer weg. Verder weg van Central Park gegaan, daar zouden de prijzen vast wat normaler zijn. En ja, we ontdekten een Starbucks (is niet zo moeilijk hoor, die vindt je om de paar straten). Gauw naar binnen. Iedereen zijn favoriete koffie: Cafe Late, Cappuccino, Caramel Hot Chocolat, Cafe Mocca, Cappuccino. Met een lekkere muffin, scone of sandwich erbij. Zooo lekker.

Daarna verder gewandeld naar de 78ste straat/Broadway want de meisjes wilden even checken of de kaartjes die ze gisteren op straat gekocht hadden voor een comedy-show wel oke waren. Ze waren aangesproken of ze niet naar een show wilden, en hadden geregeld dat alleen zij tweeën de volle prijs hoefden te betalen, Lennart met korting naar binnen mocht en René en ik gratis naar binnen mochten. Totaal 55 dollar. In ieder geval bleek op het vermelde adres een kroegje te zitten dat Stand up NY heet, het leek allemaal wel goed te zijn. Daar zouden we dus ’s avonds heen gaan. Ertegenover zat een Chinees/Cubaans restaurant dus daar konden we voor die tijd mooi eten. Afgesproken dat we elkaar daar om 18.00 uur zouden treffen.

De meisjes gingen samen op stap om te winkelen en René, Lennart en ik moesten nog op zoek naar een I-pod voor René. Daarom met de metro naar de J&R in Soho, vlakbij de Brooklyn Bridge. Daar is het gelukt! Het bleek een hele grote winkel te zijn met ook een erg grote muziekafdeling! Ook nog een paar cd’s gekocht. Daar nog wat rondgelopen, weer mooie gebouwen gezien. En met de metro naar de 78ste straat, erg op tijd want we wilden niet weer te laat komen. Maar goed ook want het was erg druk in metro. Iets na 18.00 uur waren we er. De meisjes nog niet! We kregen een sms-je dat ze wel onderweg waren maar dat de fietstaxi waarin ze zaten niet zo snel ging ... Daarom zijn wij maar alvast in het restaurant gaan zitten want er kwam net een grote tafel voor 6 personen vrij. We voelden ons enigszins opgelaten toen het toch nog een half uur duurde voor ze er waren, want het was duidelijk een erg populaire eetgelegenheid en veel mensen stonden te wachten op een tafel. Maar ja. Op een gegeven moment kwam er zo’n fietstaxi aan, plastic eromheen, en daar stapten de dames uit! Eindelijk. Het was trouwens niet zo’n sfeervol restaurant, kale inrichting, van die simpele tafeltjes, alles erg dicht op elkaar. Zodra de meisjes binnen waren hebben we besteld. Lennart en Anouk bami met kip, René ook zoiets maar dan de specialiteit van het huis, Leonor bami met varkensvlees en ik varkensvlees Cubaanse stijl. Het eten kwam erg snel! We hebben er van genoten. Gelegenheid voor een toetje of kop koffie na was er niet, de rekening kwam al snel.

Gauw naar buiten en naar de kroeg voor onze show. Het was nog wat vroeg maar goed een tijdje wachten vonden we niet erg. Het werd er erg druk en rond 20.00 uur begon iedereen zich te melden bij het zaaltje erachter. Dus wij er ook heen. Maar helaas het bleek dat we hadden moeten reserveren! Vreemd hoor want de meisjes hadden met die man afgesproken dat we woensdagavond zouden komen. We konden wel wachten want het gebeurde wel eens dat mensen niet op kwamen dagen. Dat maar gedaan. En ja hoor de voorstelling was al begonnen, maar toen werden wij nog naar binnen geloodst. Meteen de aandacht van de presentator op ons gericht. Waar we vandaan kwamen – Holland! A family from Holland ... and how old is the boy? 16? Still a virgin? Hahaha. Dat beloofde wat. Gelukkig hadden we een tafeltje achterin zonder extra spotlights dus we konden on seen beetje verschuilen. Die presentator bleek wel erg grappig te zijn. Wij moesten nog melden wat de ‘Mexicans’ zijn van de Hollanders: ‘the Belgian’ riepen we. Daarna kwamen verschillende andere comedians op het podium, de één wat leuker dan de ander, de één ook beter te verstaan en te begrijpen dan de ander. Vooral de laatsten vonden we erg leuk. We hadden al gezien dat je per persoon minimaal 2 drankjes moest bestellen of voor een minimum van 15 dollar, en de drankjes bleken ook aardig aan de prijs te zijn. Wij dronken cola (mocht je onbeperkt drinken) en bier. De rekening bleek 90 dollar te zijn !!! De biertjes van René waren 9 dollar per stuk. Nou nou. Maar we hebben een leuke avond gehad!
Daarna snel naar de metro, bus en hotel.

• 02 Januari 2010 - 17:27

Dineke:

Wat gedurfd van de meiden om op straat kaartjes te kopen, gelukkig voor hun/jullie was het zuivere koffie( haha) op het reserveren na.
    Lijkt me leuk zo'n NY proathûûs waar het publiek mee doet in de show.

nog ff en het NY avontuur en genot zit er weer op.
    morgen oudjaarsdag zonder de oliebollen of......
    maakt ook niet uit het zal een hele belevenis zijn

liefs en dikke knuffel
    de guppies