De laatste dag van 2009 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu De laatste dag van 2009 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

De laatste dag van 2009

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

04 Januari 2010 | Verenigde Staten, New York

Donderdag 31 december
Om 00.00 uur de verjaardag van Leonor (kort) gevierd! We hadden haar de vorige dag om 18.00 uur ook al gefeliciteerd, want toen was ze volgens Nederlandse tijd al jarig, maar dat voelde toch niet echt. Dus nu wel. Haar de cadeaus gegeven die we vanuit Nederland hadden meegenomen en die we in Amerika nog hadden gekocht. Een hele bijzondere verjaardag zo. We zijn daarna natuurlijk nog naar bed gegaan en de volgende ochtend ietsje later opgestaan vanwege het feestje ’s nachts maar ook omdat het een hele lange dag zou worden – immers oudejaarsavond.

Na weer een uitgebreid ontbijt (dit keer zaten we in een soort bijzaal, helemaal alleen met ons vijven) om 10.00 uur naar de bus. Die kwam al snel maar bij één van de volgende (hotel)haltes duurde het instappen heel erg lang; er ging iemand met rolstoel en al in de bus en dat was een hele operatie. Er moeten dan 3 banken naar elkaar toegeschoven worden zodat er ruimte is voor de rolstoel, die vervolgens met een stoellift de bus ingeschoven wordt.

Rond 11.00 uur waren we in de stad. Eerst naar Macy’s want Anouk en ik wilden een nieuwe jas kopen. Dat is voor allebei gelukt! Leuke jassen en niet duur. Ook nog voor Lennart een sweatshirt met New York opdruk gekocht. Daarna was het al weer tijd voor koffie dus naar de Starbucks in de Macy’s. Die ene (want er zijn er 3) op de 1 ½ de verdieping want dat is de enige waar je kunt zitten. Daar heerlijk uitgerust met ieder weer zijn favoriete koffie (o nee René en ik hadden nu freshly brewed, ook erg lekker) en een stuk cake of scone erbij.

Toen weer op stap. Dit keer met de bus zodat we de stad wat konden bekijken. Naar Rockefeller Centre om de grootste kerstboom van de wereld te zien. Het kostte ons wat moeite om die boom te vinden – toch vreemd want het is immers zo’n grote boom. Maar na wat vragen is het ons gelukt. Mooi hoor. Maar volgens ons is hij niet veel groter dan de kerstboom op de Grote Markt in Groningen! Alleen hebben wij van die boom in Groningen niet zoveel foto’s gemaakt. Daar in de buurt wat rondgelopen en rondgekeken. Dure winkels van bekende merken, met prachtige etalages en gevels, mooi versierd met lichtjes.

We hadden alweer honger en zijn daarom wat verder van die dure straten vandaan gelopen. Bij een delicatessenwinkel broodjes en wat te drinken gekocht en daar opgegeten/gedronken. Zeer gezond voedsel en eigenlijk niet eens zo duur. Allemaal meergranen broodjes, wraps, sandwiches met veel groente en mager vlees, salades en smoothies. Het was er erg druk dus er zijn toch best wat Amerikanen die gezond eten!

We hebben ook nog de M&M’s winkel bezocht. Onvoorstelbaar dat je zoveel artikelen kunt maken en ook nog kunt verkopen die allemaal iets met M&M’s te maken hebben! Zie foto’s.

In de metro naar Soho, want daar wilden de meisjes nog steeds wat rondkijken en winkelen. Een leuke ontmoeting gehad met een New Yorker, een man van 76 jaar die ons vroeg waarom we hier waren en waar we vandaan kwamen – en wat voor werk René deed. Jaja. Wij hebben hem vervolgens ook gevraagd wat zijn beroep was en we hebben een leuk gesprek gehad. Hij zei op een gegeven moment dat hij meestal niet zoveel vertelde aan vreemden. Nou wij ook niet eerlijk gezegd. Hij vond het erg mooi dat wij op bezoek waren bij onze dochter. Zo is het leven zei hij, eerst neem je je kinderen mee overal heen en later nemen zij je mee. En wat het allermooist is volgens hem: kleinkinderen. Daar kun je echt van genieten. Oke. We wachten … nog een tijdje graag hoor.

Gelukkig bleven de winkels gewoon open ondanks dat het oudejaarsavond was (het was inmiddels al 16.30 uur). Bij H&M voor Lennart een broek gekocht, bij een andere winkel een New York t-shirt voor Leonor, nog weer een andere winkel New York sweatshirts voor de dames, weer ergens anders een grappig t-shirt voor Lennart … en die mooie schoenen waren er helaas niet in zijn maat anders had hij die ook willen hebben. Koopzuchtig die jongen.

Het was al weer tijd voor eten en daarom naar de Burger King in China Town. Best wel lekker gegeten. Toilet was te smerig om heen te gaan vonden we. Opvallend trouwens dat de toiletten hier gewoon midden in de eetgelegenheid zitten, niet een halletje ervoor maar je doet de deur open en stapt het toilet binnen. Niet zo hygienisch. Vooral niet als ze ook niet zo schoon gehouden worden.

Na deze verantwoorde maaltijd naar de metro richting Times Square. In de metro werd al omgeroepen dat vanwege de ‘celebration’ die avond de treinen de halte 49th street zouden overslaan. Vonden wij niet zo’n punt want we gingen er op de 42/Times Square uit. Net zoals heel veel andere mensen. Het was al ontzettend druk (21.00 uur) en we kwamen niet erg dichtbij het plein waar alles zou gebeuren. Konden zelfs de beroemde bal niet zien. En het regende ook nog. Zonde want de hele dag was het droog gebleven. We kwamen ook echt niet langs de afzettingen (ik heb nog geprobeerd uit te leggen dat wij als Nederlanders niet hadden begrepen dat als je er eenmaal uitliep dat je er dan niet meer in kwam, maar de strenge politieman liet ons niet door). Er was die hele dag al heel veel politie op de been. Overal in de stad, niet alleen rond Times Square. Hele busjes werden her en der in de stad geparkeerd en daar stroomden dan weer vele politiemannen- en vrouwen uit.

Na wat gemopper over en weer en wat heen en weer geloop hebben we besloten de viering op Times Square te laten voor wat hij is en naar Greenwich Village te gaan om daar een gezellig kroegje op te zoeken waar we oudejaarsavond konden doorbrengen.

In de bus en op de goede plek uitgestapt wat nogal lastig was omdat de straatnamen in het donker niet te lezen waren.
Het kostte ons wat moeite om een geschikte kroeg te vinden – per slot van rekening waren we met 3 minderjarigen (voor de Amerikaanse drankwetten) op stap. We zijn aangeland in de combinatie van restaurant en bar. Twee grote TV’s waarop de viering op Times Square te volgen was. Ideaal. Wij konden lekker zitten, droog en warm, en konden alles veel beter zien dan wanneer we ergens achteraf in een zijstraatje hadden gestaan. Drankje erbij en om 00.00 uur schonk de eigenaar champagne. Elkaar gelukkig Nieuwjaar gewenst, nog even gezeten maar vrij snel daarna maar weer naar de metro. Daar was het nog steeds erg druk. Ook in de busterminal liepen heel wat mensen rond, ondanks dat het inmiddels 1.30 uur was. Onze bus zat zelfs zo vol dat we moesten staan. Mooi geregeld trouwens dat de metro’s en streekbussen de hele nacht doorreden. In het hotel bleek ook gefeest te zijn en nog te worden. Wij zijn maar meteen naar onze kamer gegaan omdat de volgende dag een reisdag zou zijn en dus een vermoeiende dag zou worden.

• 05 Januari 2010 - 11:41

Dineke:

beetje moeilijk om nu een reactie te plaatsen als je de verhalen al gehoord hebt, gewoon heerlijk in je eigen huiskamer met je dochter naast je op de bank.
    Maar even goed weer een heerlijk verslag waarin je gewoon denkt dat je het allemaal zelf hebt meebeleeft.

liefs
    de guppies