Winkelen, stad bekijken en naar de kerk ... - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu Winkelen, stad bekijken en naar de kerk ... - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

Winkelen, stad bekijken en naar de kerk ...

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

30 December 2009 | Verenigde Staten, New York

Dinsdag 29 december

De wekker ging om 7.00 uur want we wilden om 8.00 uur aan het ontbijt zitten. De kamer was erg koud toen we wakker werden en arme Leonor, die het dichtst naast de kachel/airco ligt, had het heel erg koud gehad vannacht. Meteen de kachels aangedaan en voornemen om die de komende nacht ook maar aan te laten. Apart, als je niets doet blaast dus de airco. Een raam openzetten wil niet. Het was even erg druk om met vijf personen te douchen/wassen/naar toilet te gaan/aan te kleden. Maar om 8.30 uur waren we allemaal klaar. Morgen staan we dus een half uur eerder op!

Het ontbijt was uiteindelijk wel goed. Toen we bij het ontbijtzaaltje (er staan maar een paar tafels en het is een hotel van 9 verdiepingen!) aankwamen stond er een rij en waren de schalen/bakker niet allemaal meer gevuld. Er was ook geen tafeltje vrij. Maar, met vereende krachten kregen we het voor elkaar om een tafeltje te regelen (dankzij Lennart), stoelen erbij (dankzij mij) en eten op tafel te krijgen (dankzij de rest). Er was roerei, toast, wafels (ik begreep alleen niet hoe het wafelijzer werkte dus de wafels waren aan één kant niet erg gaar), pannenkoekjes, cornflakes, havermout (maar de warme melk was niet te vinden), koffie, thee, sap. Niet verkeerd toch? We hebben onze buikjes vol kunnen eten.

Om 10.00 uur vertrokken we uit het hotel. Er zou een gratis shuttle bus zijn maar die bleek alleen in de omgeving van het hotel te rijden, dus toch maar weer in lijn 320 gestapt. Dit keer een retourtje gekocht. Net zo duur als twee enkeltjes maar dan hoefden we op de terugweg niet moeilijk te doen bi j zo’n ticketautomaat. De rit verliep zeer voorspoedig, geen last van ochtendspits.

Toen we in de City aankwamen hebben we ons gesplitst. De meisjes wilden shoppen dus die hebben we lekker hun gang laten gaan. Wij (voor de oplettende lezer: René, Lennart en Annette) hebben de metro genomen naar Macy’s. Dat was dezelfde bestemming als de meisjes want die wilden naar een winkel daar tegenover. We vonden het erg fijn om binnen te zjin want het was KOUD! Er stond een hele harde, erg koude wind. Echt onvoorstelbaar. Oren koud maar vooral ook de wangen. We hadden wel allemaal onze handschoenen aan en dikke jassen gelukkig. Hoewel, René had niet echt een winterjas mee, hij moest een nieuwe hebben en hij was al van plan er één te kopen. Heeft hi j dus maar gedaan. Er was flinke opruiming dus een mooie jas met 60% korting gekocht, leuke sjaal erbij.

In de Macy’s even koffie gedronken. René en ik een cappuccino met een bananenmuffin met walnoten en Lennart hot chocolat met een kaasbroodje. Hij vond het net boterkoek zo vet en kreeg hem ook niet op. Dat zegt wat! Op een gegeven moment toch maar weer naar buiten. Onze ogen uitgekeken naar al die grote en hoge gebouwen. Weer een winkelcentrum in. Daar heeft Lennart twee games voor de X-box gekocht. Tot onze verrassing kwamen we daar onze meisjes tegen! We hadden om 14.00 uur afgesproken bij de Empire State Building maar dit was natuurlijk wel handig, het was ongeveer 13.45 uur. Ze hadden gezellig gewinkeld, riemen gekocht enzo. Met z’n allen op zoek naar een plek waar we wat konden eten. Onderweg heeft Leonor heel wat mutsen gepast want ze had koude oren. Anouk heeft een nieuwe portemonnee gekocht.

Rond 14.30 uur zijn we gaan lunchen bij Speedy Daily op Broadway. Lekker! Gezonde broodjes (7-granen met pitjes dus niet voor Anouk) met gegrilde kipfilet, pesto en kaas, pitta-broodje met ongeveer hetzelfde, ciabatta met spicy kip. Heel wat anders dan hamburgers.
Na de lunch weer gesplitst. René, Lennart en ik zijn elektronica winkels ingedoken want Lennart is al een tijdje op zoek naar een mini laptop en René naar een i-pod. Lennart is geslaagd. Mooie aanschaf gedaan. Wel betaald met de creditcard van z’n vader want hij heeft zijn geld niet meegenomen ...

Om 6.00 uur pm hadden we afgesproken bij de Times Square Church want daar zouden we een dienst bijwonen, ik had gehoord dat daar een heel mooi gospelkoor zingt. De meiden waren daar netjes op tijd, hadden ons al bericht dat ze bij de MacDonalds daarnaast zaten. Wij drietjes hadden wat moeite om de locatie te vinden. Times Square is niet zo lastig maar die kerk bleek nog weer verderop te liggen, in de 51st straat. In snelwandelpas erheen maar we waren erg laat, 6.45 uur. Meteen de kerk in, zonder eten. Heel apart, het was een eigenlijk een theater. Rood pluche, opklapstoelen, gedrapeerde gordijnen, een podium. Toen de dienst om 7.00 uur begon zat de zaal goed vol. Het was prachtig! Het koor begon te zingen en meteen ging iedereen staan, meeklappen en meezingen. Wat een heerlijke muziek. Dat duurde ongeveer drie kwartier en daarna kwam de dienst. Brood en wijn werden uitgedeeld en natuurlijk kreeg je de mogeijkheid een financiele bijdrage te geven. Daarna werd een voorganger geintroduceerd die uit Stroudsburg, PA kwam. Hij sprak mooi! ‘Begeesterd’ (ik weet het, dit is niet goed Nederlands maar drukt wel uit wat ik bedoel). We hebben aandachtig geluisterd. Tijdens zijn preek werd heel erg meegedaan vanuit de zaal. Aan het eind van de dienst zong het koor weer en rond 9.00 uur stonden we weer buiten. Een mooie ervaring! Snel naar de MacDonalds want we hadden nog niet gegeten. Vervolgens naar de busterminal en om 10.30 uur pm waren we weer in ons hotel.

• 01 Januari 2010 - 07:43

Dineke:

Wat weer een heerlijk verslag, alsof we erzelf bijwaren.
    Ook een leuk idee om een Amerikaanse dienst bijtewonen. Alles met alles lijkt het me wel weer heel vermoeiend, lange dag, heel veel indtukken, voeten en geest raken hierdoor vast wel moe, maar het blijft genieten voor jullie.

knuffel
    de guppies

• 01 Januari 2010 - 10:01

Leny:

Lieve Bijtjes
    Ik geniet ontzettend van jullie reisverslagen!
    Een heel gelukkig, gezond en reislustig 2010, ook namens Joop toegewenst en vooral ook een voorspoedige terugreis.

• 01 Januari 2010 - 17:09

Harma:

Dag Leonor en alle andere Bijtjes.

In verband met veel uithuizigheid een beetje laat maar alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ik hoop dat het inmiddels een onvergetelijke, buitenlandse verjaardag was. We lezen het misschien wel weer.
    En voor jullie allemaal natuurlijk een prachtig 2010. Genietze nog daar met z'n allen!
    Dat doe ik trouwens ook van jullie avonturen zo via deze site.

Groeten van Harma.