Weer onderweg - Reisverslag uit Inari, Finland van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu Weer onderweg - Reisverslag uit Inari, Finland van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

Weer onderweg

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

03 Juli 2012 | Finland, Inari

Op tijd opgestaan en naar het ontbijt. Anders dan gister aangekondigd heb ik (Annette) geen roggebrij genomen; de broodjes zagen er toch wat lekkerder uit.
Daarna de spullen verzameld, koffers in de auto en uitgecheckt. Om 09.20 uur vertrokken we uit Luosto. Eerst in zuidelijke richting gereden, want we wilden nog naar het museumdorp Suvanto. Het enige dorp in Lapland waar nog originele huizen staan van vóór de oorlog; verder zijn alle dorpen platgebrand door de Duitsers.
Vanaf de hoofdweg Luosto - Pyhä via een 9 km lange onverharde weg bij het dorp aangekomen. Eerst uitgestapt bij de vroegere vertrekplaats van de veerboot, daar hadden we een mooi zicht op het dorpje. Daarna via de brug naar de overkant. Daar wat rondgekeken. Het café was helaas nog niet open, hoewel het al 10.30 uur was. Daarom maar weer in de auto gestapt, want we moesten nog wat kilometers maken. Weer een onverharde weg op, nog meer kuilen dan die vorige … Na 8 km gelukkig weer een hoofdweg, dus geasfalteerd. Ondertussen ging het regenen en dat heeft het eigenlijk de hele verdere route gedaan.
In Sodankyla zijn we gestopt. Daar hebben we een houten kerkje uit 1689 bekeken. Indrukwekkend. In een soort truckerscafé, aanbevolen door de auteurs van de reisgids 'Noord Scandinavië', koffie gedronken (en daarbij een stuk chocoladetaart). Omdat het nog steeds regende hadden we niet zoveel zin om hier verder rond te kijken, dus weer in de auto richting Inari. Deze weg is tamelijk druk – dat betekent hier dat je zo nu en dan een tegenligger tegenkomt en dat je soms wordt ingehaald door een Fin.
Rond half drie kwamen we in Inari aan. Het was inmiddels droog geworden! In Inari zijn we naar het Sami museum Siida geweest. Dit is een samenvoeging van het Noord-Lapland natuurcentrum, een museum over de Samen cultuur en het openluchtmuseum. Verschillende exposities tonen hoe mens en natuur zich aangepast hebben aan het leven in het barre noorden van Europa. Er is bv een prachtige permanente tentoonstelling over de 8 seizoenen hier: voorjaar, vroege zomer, zomer, late zomer, late herfst, vroege winter, winter, late winter. Het is hier eigenlijk maar 2 maanden echt zomer … In het openluchtmuseum staan hutten, tenten en vissershutten van de Samen (de originele benaming van de inwoners van Lapland).
Hierna zijn we naar ons hotel gereden (hotel Korpikantaro bij Menesjärven), waar we om 18.15 uur arriveerden. Het hotel ligt aan een groot meer langs de weg van Inari richting Lemmenjoki, op 30 km van Inari. Een particulier hotel (eigenlijk meer een pension) met een gemoedelijke sfeer. We werden hartelijk en enthousiast ontvangen door de eigenares. In het hotel gegeten (er is ook geen andere mogelijkheid in de nabije omgeving, er zijn hier geen restaurants en overigens ook geen woningen in een straal van 30 km): champignonsoep, zalm + aardappels en groente, bessen + room na. Aan lange tafels gezeten dus gezellig gekletst met andere gasten. Daarna nog even gewandeld en foto’s gemaakt maar de temperatuur is niet zomers: om 20.00 uur was het 8 gr. Dus lekker naar binnen. Zelfs hier, ver van de bewoonde wereld, hebben ze wifi, dus er kan weer een verslag geplaatst worden!

• 03 Juli 2012 - 20:19

Judith.:

Wat leuk om te lezen wat jullie zoal meemaken. Ik geniet er erg van. Het lijkt me daar helemaal geweldig.

• 03 Juli 2012 - 22:03

Lien:

hey laiverds,
    prachtige verhalen!!!!

• 04 Juli 2012 - 11:42

Tine:

Prachtig, ik heb een hele tocht gemaakt en met de details kan ik me helemaal inleven! De regen voel ik gelukkig niet. Maar je weet het: Onweer, wind en regen deren ons niet
    wij kunnen er wel tegen. Lach er maar om...