Varend op de Hurtigruten - Reisverslag uit Båtsfjord, Noorwegen van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu Varend op de Hurtigruten - Reisverslag uit Båtsfjord, Noorwegen van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

Varend op de Hurtigruten

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

05 Juli 2012 | Noorwegen, Båtsfjord

donderdag 5 juli 2012

Een mooie dag! Wat minder bewolking dan anders en dat werd in de loop van de ochtend steeds beter, uiteindelijk een geheel blauwe hemel. Maar eerst naar het ontbijt. Dat was heerlijk. Een overvloedig ontbijtbuffet … alles was aanwezig en wat dreigde op te raken werd op tijd aangevuld. Verse producten, heerlijk brood, crackers, yoghurt, roerei, gebakken ei, bacon, worstjes, croissantjes, etc etc. En voor de liefhebber (en dat is René): makreel, haring in tomatensaus, gerookte zalm. Gewone koffie, thee, maar ook automaten voor Nespresso koffie, verschillende smaken. Jammie jammie. Op enig moment toch maar gestopt met eten en drinken (viel mee hoor).
Uitgecheckt en de spullen in de auto gedaan, daarna nog even gewandeld in Kirkenes. Op tijd naar de kade voor de inscheping op de Finnmarken, een van de schepen van de Hurtigruten lijn. De auto op aanwijzing van een medewerker eerst maar geparkeerd op het parkeerterrein/de kade. We moesten als passagiers het schip op voor het inchecken bij de receptie; daar kregen we ieder een pasje. Daarna weer naar buiten en wachten tot de auto ingeladen mocht worden. Dat was niet erg, want het weer werd steeds beter en er was een bankje ... lekker in het zonnetje gezeten. Vanaf 12.00 uur konden de auto’s het schip in gereden worden. Alleen de bestuurder mocht in de auto zitten, dus alle Nederlandse (en Belgische) dames van onze groep gingen alvast het schip op, terwijl de heren zorgden voor het parkeren van de auto’s. Ze moesten de auto via een soort laadklep in het schip rijden, op een lift zetten die naar één verdieping lager ging. Daar uitstappen en dan nam een medewerker het over, die zette de auto weg. De mannen kwamen wat beduusd naar boven, zonder autosleutels. Het kwam uiteindelijk allemaal goed.
De hele dag hebben we genoten op de boot. Op het dek gezeten in de zon en uit de wind (want die was wel koud); wat gegeten in de bar, wat rondgewandeld, daarna in de lounge wat zitten praten en puzzelen … en steeds een prachtig uitzicht vanaf de boot op de kust van Noorwegen. We maakten ook nog een tussenstop in Vadso (kleine stad, 6200 inwoners, meest oostelijk gelegen plaats van Noorwegen, ligt nog meer naar het oosten dan Istanbul …). Daar een uurtje rondgewandeld. Vervolgens weer op de boot. In de bar hebben we een heerlijke pastamaaltijd gegeten. Om 20.30 uur kwamen we aan in Batsfjord (er moeten veel meer rondjes en stipjes op de letters maar die kan ik niet vinden). De mannen weer naar beneden om de auto’s op te halen, de vrouwen stonden al op de kade klaar om foto’s te maken. Alles is goed gegaan, ieder kreeg weer zijn eigen auto. We hebben de TomTom ingesteld op het adres van ons hotel – Leo en Maria zouden achter ons aan rijden. Grote verrassing was dat we al binnen 2 minuten het hotel bereikten, om 20.45 uur. Een heel ander hotel dan dat van gisteren! Klein, oud, beetje armoedig. Wel vriendelijk personeel. En draadloos internet gelukkig. De kamer ziet er best leuk uit. We schrokken wat van het formaat TV; het stond op het bureautje maar eigenlijk was de TV te groot. Je kon in ieder geval niet meer aan het bureau schrijven ... Verrassend was wel dat de snoeren er los achter liggen en dat trouwens het doosje van het contact half uit de muur hangt … Dan maar geen TV kijken. Ontbijt wordt vast ook heel anders dan vanmorgen. We hebben bij de receptie nog even gevraagd hoe laat we kunnen ontbijten. Daarop werd geantwoord dat alles over drie uur (!) wordt klaargezet en dat we vanaf dat moment onszelf kunnen bedienen. Zo vroeg hoeft nu ook weer niet … we zien het morgen wel. Annette is zonet (23.30 uur) nog even naar buiten gegaan om wat te wandelen en wat foto’s te maken. Het is nog steeds zonnig! En dus heel erg licht.

• 07 Juli 2012 - 20:26

Tine:

Ja leuk hè, ik heb in Noorwegen mijn eigen melkfabriek...