Van Batsfjord naar Karasjok - Reisverslag uit Karasjok, Noorwegen van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu Van Batsfjord naar Karasjok - Reisverslag uit Karasjok, Noorwegen van Bijtjes Bij - WaarBenJij.nu

Van Batsfjord naar Karasjok

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Bijtjes

06 Juli 2012 | Noorwegen, Karasjok

Best moe vanmorgen, want wat laat gaan slapen … Toch vroeg aan het ontbijt, omdat we op tijd weg wilden – in Batsfjord is toch niet veel te beleven. En we hadden een redelijke afstand te overbruggen vandaag. Het ontbijt was prima, veel beter dan we hadden verwacht in dit hotel. Het stond inderdaad allemaal al klaar, netjes onder plastic folie. Vers brood, zelf plakken snijden. Lekker! Gekookt eitje erbij, sapje, koffie, thee.
Om 08.50 uur vertrokken. We hebben er voor gekozen om de weg rechtstreeks naar Karasjok te rijden en niet de route die ons door de reisorganisatie was aanbevolen (dat was ook een route die naar de oorspronkelijke stopplaats leidde, maar we bleken een hotel te hebben in een plaats 75 km zuidelijker). Een prachtige autorit door een verlaten, onherbergzaam landschap. Kale berghellingen, her en der nog grote plekken met sneeuw. Mooi – of eigenlijk vooral indrukwekkend. Na ongeveer 1,5 uur (en dus aardig wat zuidelijker) veranderde het landschap, we zagen meer groen. Struiken en lage bomen. Een paar keer gestopt om foto’s te maken en om een kop koffie te drinken. Het was heerlijk weer, 21 – 22 graden, weinig bewolking.
Onze route liep verder voor een groot deel langs de Finse grens, en voornamelijk langs de rivier de Tana. Bij Utsjoki even de grens en de rivier overgestoken om daar (in Finland dus) een Samisch kerkje te bekijken. Interessant omdat het het meest noordelijk gelegen kerkje van Finland is, maar vooral omdat er Sami-hutjes bij staan die door de kerkgangers werden/worden gebruikt om in te overnachten; ze kwamen van verre om de kerkdiensten te bezoeken, te ver om op één dag op een neer te reizen. Na deze tussenstop verder gereden naar Karasjok en daar kwamen we om 13.45 uur aan. Een kleine plaats, dus het hotel ook snel gevonden. Ziet er mooi uit! Rica-hotel Karasjok, in Sami-stijl. Mooie kamer, uitzicht op het bos en op het thema park (over Sami natuurlijk …). We zijn het plaatsje even ingelopen, op zoek naar het gebouw van de Samédiggi, het Sami parlement. Dat hebben we uiteindelijk gevonden, maar we waren te laat voor een rondleiding. Gaan we morgen nog doen. Het was trouwens nog best warm, tegen de 20 graden.
Vanavond hebben we gegeten in restaurant Storgammen vlak bij het hotel. Geweldig! Gebouwd van hout en turf, onderverdeeld in 6 ‘kamers’ met banken rondom en een vuur in het midden. Per kamer kunnen er ongeveer 12 personen zitten. Wij troffen onze reisgenoten daar toevallig, het was gezellig. En lekker gegeten: René een soort hachee van rendiervlees, met puree, Annette had voor Bidos gekozen, een maaltijdsoep met rendiervlees, aardappels en wortel. Daarbij allebei een biertje (in een mok, want een beetje in stijl …). Zie foto’s, wat wazig vanwege de rook van het vuur, we hebben nu zelf ook een rooklucht om ons heen hangen.
Nu op de kamer, muziek luisteren, DVD kijken, dagboek bijwerken, lezen. Het heeft vanavond trouwens flink geregend, maar het is nu weer droog. Nog wel warm. Raam open, gelukkig hebben ze hier horren, want anders kwamen onze vrienden de muggen weer op bezoek …